Friday 28 April 2017

Teknologi Terkini Ransang Minda Untuk Belajar Menggunakan Tona Bunyian!



Ransang minda untuk belajar menggunakan tona bunyian? Mesti anda semua tertanya-tanya bagaimana ia diaplikasikan? Hasil dari penyelidikan Ketua Kumpulan Penyelidik Diagnostik, Institute of Human Centered Engineering, Prof. Dr. Eko Suprianto ,  Fakulti Biosains dan Kejuruteraan Perubatan (FBME), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berjaya membangunkan aplikasi mudah alih Smart Learning Technology yang mengandungi tona bunyian bagi merangsang minda untuk belajar.

Aplikasi tersebut merupakan yang pertama di dunia bertujuan merangsang minda belajar sambil menikmati lebih daripada 50,000 saluran radio dari seluruh dunia.“Smart Learning Technology telah diuji di makmal kejuruteraan perubatan untuk pelajar lelaki dan perempuan berumur antara sembilan dan 24 tahun selama tiga bulan setiap hari mulai Isnin hingga Jumaat. “Kajian juga dilakukan terhadap 25 pelajar di sebuah pusat tuisyen berumur antara sembilan dan 12 tahun mendapati pencapaian mereka meningkat hingga 90 peratus,” katanya dalam sidang akhbar di Pusat Kejuruteraan Kardiovaskular Institut Jantung Negara di sini sebentar tadi.

Smart Learning Technology dibangunkan dengan kerjasama MinDec Research Sdn. Bhd. yang dilancarkan dua bulan lalu boleh dimuat naik menerusi Apple Store dan Google Play. Seramai 1,885 pengguna Android dan 400 OIS sudah memuat naik aplikasi itu yang boleh digunakan secara percuma selama sebulan dan selepas itu jika mereka berminat akan dikenakan bayaran sebanyak RM4.30 sahaja.

Anda boleh search di google play store anda dengan perkaaan    "Smart Learning Technology" atau klik pautan ini https://play.google.com/store/apps/details?id=sheikh.app.learning.smart.smartlearning
Sumber: https://www.utusan.com.my/berita/wilayah/johor/utm-bangun-aplikasi-rangsang-minda-belajar-1.474791


No comments:

Post a Comment